Zdravé potraviny
27. 5. 2019

Červená čočka je zdravá a navíc skvěle chutná

Červená čočka se na českých talířích stále tak často nevidí. A je to velká škoda. Tato luštěnina obsahující vysoký podíl minerálů, vitamínů a bílkovin má totiž vašemu zdraví co nabídnout.

Červená varianta čočky lahodí chuťovým pohárkům, protože si z ní připravíte spoustu výtečných receptů. A to nejen polévky a pomazánky, ale dnes tak populární vegetariánské burgery či karbanátky.

Nejvýživnější barevná varianta čočky

Ze všech barevných variant čočky – od hnědé přes tmavě zelenou po černou či žlutou – je červená čočka jednoznačně tou nejvýživnější. V jednom šálku červené čočky najdete přibližně 18 gramů bílkovin, 16 gramů vlákniny, 37 procent vašeho denního příjmu železa, a dokonce 49 procent denní dávky manganu.

Červená čočka je dále bohatým zdrojem selenu, fosforu a zinku. Rovněž v ní najdete výrazný podíl vitaminu B6. Tento druh luštěniny má i nízký glykemický index, podílí se na udržení stabilní hladiny cukru v krvi a rovněž harmonizuje hladinu inzulinu a cholesterolu. A co je nejdůležitější: Červená čočka je velmi lehce stravitelná.

16 gramů vlákniny, které najdete v jednom šálku červené čočky, představuje 62 procent denní dávky vlákniny doporučené pro ženy a 50 procent doporučené pro muže. Tento výrazný podíl vlákniny oceníte zvlášť při hubnutí. Díky vláknině se totiž dříve dostaví pocit sytosti, zlepší se vám vyprazdňování a odejde ze střev spousta škodlivých usazenin.

Pro koho je červená čočka vhodná? Ocení ji vegetariáni i diabetici

Díky značnému obsahu zdraví prospěšných látek by měl červenou čočku zařadit do svého jídelníčku každý z nás. Tato luštěnina je navíc ideální potravinou pro lidi, kteří jsou omezeni svým zdravím nebo životním stylem.

Jelikož vás červená čočka rychle a spolehlivě zasytí, může se stát důležitou součástí dietního režimu. Díky vysokému obsahu železa a bílkovin červenou čočku uvítají vegetariáni. Tato luštěnina má nízký glykemický index a podílí se na udržování vyrovnané hladiny cukru v krvi, jde tedy o dobrou volbu i pro diabetiky.

Jídla z červené čočky, která nenadýmají

Když se rozhodnete červenou čočku vařit, jejím nesporným benefitem na rozdíl od ostatních luštěnin je, že ji nemusíte nikdy dopředu namáčet. Červená čočka se totiž prodává loupaná, tudíž vám změkne za několik minut už v průběhu samotného vaření. Dávejte si naopak pozor, abyste ji příliš nerozvařili.

Při úpravě červené čočky jistě oceníte, že je ve srovnání s hnědou čočkou i dalšími luštěninami nenadýmavá, protože je zbavená právě nadýmavé slupky. Připravíte si z ní tak skvělou pomazánku, polévku či přílohu k masu bez toho, abyste se obávali nafouklého břicha.

Tuto skutečnost ocení zvláště kojící maminky, anebo malé děti. Jelikož je červená čočka významným zdrojem bílkem, můžete ji bez strachu zařadit i do prvních příkrmů batolat.

Víte, že? Jelikož je červená čočka zbavená slupky, už ji nikdy nenaklíčíte. Ke klíčení proto využijte ostatní barevné variace čočky, a to nejlépe hnědou, černou nebo zelenou.

Vařená červená čočka: Základ většiny receptů

Červená čočka má v kuchyni velmi variabilní využití. Připravíte si z ní spoustu chutných receptů. Základem těchto receptů je zpravidla červená čočka, kterou jste si uvařili předem. Jak byste měli při její přípravě postupovat?

  • Červenou čočku nejprve propláchněte, vložte do hrnce a zalijte studenou vodou. Důležité je, aby voda sahala 1 centimetr nad čočku.
  • Tuto zdravou luštěninu přiveďte k varu a vařte nezakrytou 5 minut.
  • Až poté ji osolte a nechte na mírném plameni vařit pod pokličkou dalších 10 minut. Poté čočku odstavte.
  • Když budete červenou čočku vařit správně, na závěr ji nemusíte cedit, protože vstřebala při vaření všechnu vodu.

Takto upravenou červenou čočku přidávejte do zeleninových či těstovinových salátů, do polévek nebo pomazánek. Přistupujte k ní jako k vegetariánské alternativě mletého masa. Z vařené červené čočky totiž připravíte skvělé náhražky masových kuliček, karbanátek nebo burgerů.

Karbanátky z červené čočky

Ingredience: 300 g vařené červené čočky, 1 střední cibule, 2–3 stroužky česneku, 1 lžíce olivového oleje, 3 celá vejce, 4 – 6 lžic strouhanky, sůl, pepř, majoránka

Postup: Nejprve na olivovém oleji dozlatova osmahněte pokrájenou cibuli a prolisovaný česnek. V míse si mezitím nachystejte vychlazenou červenou čočku, jejíž strukturu jste mírně narušili šťouchadlem na brambory. K čočce následně přidejte osmahlou cibulku s česnekem, vejce a strouhanku. Z těchto ingrediencí vytvořte těsto na karbanátky, které na závěr osolte, opepřete a dochuťte drcenou majoránkou.

Ze vzniklého těsta tvořte karbanátky, které obalujte ve strouhance a postupně skládejte na plech vyložený pečicím papírem. Karbanátky z červené čočky pečte dozlatova v troubě předehřáté na 180 stupňů. Po upečení podávejte s bramborovou kaší a zeleninovým salátem.

Pomazánka z červené čočky

Ingredience: 200 g vařené červené čočky, 1 střední cibule, 2 stroužky česneku, 1 střední mrkev, 1 lžíce olivového oleje, sůl, pepř kari koření, citrónová šťáva na dochucení

Postup: Na olivovém oleji osmahněte dozlatova nakrájenou cibuli, ke které následně přidejte na jemno nastrouhanou mrkev a drcený česnek. Tuto zeleninu důkladně orestujte, poté k ní přidejte vařenou čočku a vše podlijte menším množstvím vody. Směs osolte, opepřete a přidejte do ní i špetku koření. Následně ji dejte do mixéru a rozmixujte na hladkou pastu.

Do hotové pomazánky z červené čočky na závěr dle chuti přidejte čerstvou citrónovou šťávu. Pomazánku podávejte na čerstvé bagetě jako zdravou a lehkou večeři.

Další recepty:

Omáčka z červené čočky

Polévka z červené čočky z pomalého hrnce